TÄBY BEHÖVER EN KONSUMENTVÄGLEDARE!

Misslyckade köp av varor och tjänster kostade de svenska konsumenterna 50 miljarder kronor år 2017, enligt en konsumentundersökning. Tre av fyra konsumenter får årligen problem med något som de har köpt.
  • Det kan vara svårt att vara konsument, konstaterar Agneta Lundahl Dahlström, kommunalråd i opposition. Inte minst vad gäller de nya digitaliserade marknaderna som ständigt växer och förändras.
  • Många konsumenter har svårt att förstå och tolka avtal eller veta vilka rättigheter de har som konsumenter. De behöver rådgivning!

Behovet av rådgivning har ökat med alla nya tjänster som har tillkommit. Täby kommun har idag en budget- och skuldrådgivare, men kommunen behöver också någon som kan bidra till det förebyggande arbetet. Människor ska inte hamna i skuld!

En konsumentvägledare kan ge råd och stöd innan själva köpet görs. De samarbetar med ideella organisationer, företag och skolor, sprider information och hjälper till med människors privatekonomi. Frågor kring en miljömässigt hållbar konsumtion ingår också i deras arbetsuppgifter.

På flera ställen i landet har kommuner gått ihop om en tjänst som konsumentvägledare.

  • Det skulle kunna fungera även i Täby, anser Agneta Lundahl Dahlström, och föreslår i en motion till kommunfullmäktige (9/10) att Täby kommun anställer en konsumentvägledare under nästa år.
facebook Twitter Email