Täby behöver en konsumentvägledare!

Många konsumenter har svårt att förstå och tolka avtal och veta vilka rättigheter de har. De behöver rådgivning. Behoven har under åren ökat med alla nya nättjänster som har tillkommit. I en motion till Täby kommunfullmäktige vill Agneta Lundahl Dahlström att Täby kommun inrättar en tjänst som konsumentvägledare, inte minst för det viktiga förebyggande arbetet.

-Vi vill förhindra att människor hamnar i skuld, säger Agneta Lundahl Dahlström, kommunalråd i opposition.

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen. Konsumentvägledare kan hjälpa med råd och stöd vad gäller konsumentfrågorna. De arbetar förebyggande med olika grupper av konsumenter och de samarbetar med ideella organisationer, företag och skolor för att sprida information om konsumenträtt, reklam och påverkan. Privatekonomi och en säker och miljömässigt hållbar konsumtion ingår också i konsumentvägledarnas arbetsuppgifter.

I Sveriges riksdag har även moderaterna uppmärksammat vikten av av konsumentvägledning – däribland nuvarande ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin, som skriver:

”Vi ser att de kommunala konsumentvägledarna fyller en mycket viktig funktion i det förebyggande arbetet och för konsumentkunskapen i stort.

Det finns ett värde i att ha konsumenthjälp på nationell nivå, men det är endast lokala aktörer som har detaljkunskap om lokala problem. Lokala konsumentvägledare kan också möta aktörerna på den lokala marknaden, både konsumenter och näringsidkare.

Därför vill moderaterna lyfta vikten av att lokal konsumentvägledning fortsätter utvecklas.”

-Uppenbarligen delar inte moderaterna i Täby denna syn, konstaterar Agneta Lundahl Dahlström. I Täby anser man att det räcker med det lagstadgade kravet på att det måste finnas budget- och skuldrådgivare, men vi behöver även det förebyggande arbetet.

Hon föreslår också att en tjänst som konsumentvägledare kan delas mellan två kommuner, för att minska kostnaden.

facebook Twitter Email